Wat is het Business Model Canvas?

Kennen jullie het Business Model Canvas al? Het BMC is één van de belangrijkste tools om jouw onderneming of eenmanszaak grondig onder de loop te nemen

Hoe creëer jij waarde voor jouw klanten? Wie helpt jou deze waarde te creëren? Wie zijn jouw klanten eigenlijk? Hoe komen ze bij jou terecht? Wat zijn de grootste kosten en opbrengsten? Allerhande vragen waar we vaak te weinig bij stil staan.

 

Hieronder vertel ik jullie alvast meer over het BMC, uitgevonden door Alex Osterwalder. Onderstaande zaken vormen dé bouwstenen van een goede onderneming. De vier hoofdgebieden van een onderneming komen in dit model aan bod: klanten (rechts), aanbod (midden), infrastructuur (links) en financiële levensvatbaarheid (onder). Omdat de klant centraal moet staan in jouw onderneming, starten we aan de rechterkant. 

1. Customer Segments - klantensegment

Op welke doelgroep richt je jou? Om deze vraag te beantwoorden, dien je een idee te creëren van hoe jouw ideale klant eruit ziet. Hoe oud is deze klant? Wat zijn zijn/haar interesses? Wat zijn de noden van deze klant? Maak een customer journey, een visueel voorgesteld traject tussen een consument en het merk/product/dienst. Op die manier kruip je in de huid van jouw (potentiële) klant en zal je zijn beslissingen beter leren begrijpen. 

2. Value proposition - waardepropositie 

Welke toegevoegde waarde biedt jij aan jouw klanten?

In dit onderdeel gaat het niet om wat je verkoopt, maar wel waarom je dit verkoopt. 

Waarom willen klanten jouw product eigenlijk kopen? Is het omdat het hen een gebruiksgemak geeft, omdat jij hen een kwalitatieve en persoonlijke service aanbiedt of heeft het een andere reden? 

Het is vooral belangrijk om waarde te creëren door een klantenprobleem op te lossen. Dit doe je door een onderscheidend product/dienst aan te bieden. Wat onderscheidt jou van concurrenten? 

3. Customer Relationships - klantenrelatie

Hoe leg je contacten met jouw klanten? En hoe verloopt dit contact? Zijn deze contacten persoonlijk of eerder afstandelijk? Zo kan je o.a. kiezen voor persoonlijk contact, uitsluitend online contact, Q&A, zakelijk contact, steeds eenzelfde contactpersoon,...

4. Channels - kanalen 

Welke marketing- en distributiekanalen worden gebruikt?

Hoe worden (potentiële) klanten bereikt? Gebeurt dit door mond-aan-mond-reclame, de website, social media, flyeren,... En via welke kanalen behoud je het contact met jouw klanten? 

Houd je ook contact met klanten nadat ze jouw product/dienst aankochten? Ontvang je hierover feedback of wordt het contact verbroken na aankoop?  

5. Revenue Streams - inkomstenstroom 

Waar komen jouw inkomsten vandaan? En nog belangrijker; blijft dit hetzelfde in de toekomst?

Hoe wordt jouw verkoopprijs bepaald? Baseer je jou hiervoor op de aankoopprijs, de concurrentie of de klant zelf? 

Werk je met een fixed price per product / per dienst? Of werk je in een abonnementsvorm? Flexibiliteit is vandaag de dag enorm belangrijk! Denk dus zeker goed na over de verschillende mogelijkheden voor jouw product/dienst. 

6. Key Resources - bedrijfsmiddelen 

Welke bedrijfsmiddelen zijn noodzakelijk?

Beschrijf fysieke (bv. computers), intellectuele (bv. patenten) en menselijke (personeel) middelen

7. Key activities - kernactiviteiten 

Welke kernactiviteiten creëren waarde voor de klant?

In dit deeltje som je jouw aanbod op. Welke diensten/producten verkoop je momenteel? Deze kernactiviteiten moeten de waardepropositie van de klant kunnen realiseren. (bv. kernactiviteit = service flat. waardepropositie = rustig en veilig oud willen worden.)

We leven in een snel veranderende samenleving dus het is heel belangrijk om stil te staan bij de duurzaamheid van jouw product/dienst. Kijk dus zeker ook naar hoe jouw dienst/product er in de toekomst zal uitzien. Had Proximus hun product niet gewijzigd nadat ze het eerste mobiele netwerk in België lanceerden, waren ze waarschijnlijk al lang van de radar verdwenen. Door constante evolutie blijf je jouw concurrenten steeds dat stapje voor. 

8. Partners 

Met welke partners werk jij samen?

Som hierbij alle belangrijke partners op die jou helpen om waarde af te leveren aan de klant. Denk hierbij aan alle aspecten die je niet zelf uitvoert (kernactiviteiten en hulpmiddelen); bijvoorbeeld: boekhouders, investeerders, leveranciers, IT-ers, sociaal secretariaat, verzekeringsmakelaars, collega's,... 

Hierbij is het belangrijk om naar partners op zoek te gaan die dezelfde visie delen als jou. 

9. Cost structure - kostenstructuur 

Hoe zit de kostenstructuur in elkaar?

Wat zijn de belangrijkste kosten? Kunnen deze kosten gereduceerd worden? Maak een opsomming van jouw vaste kosten en variabele kosten.

Onder vaste kosten verstaan we de kosten die steeds gemaakt worden onafhankelijk van het aantal verkopen. Enkele voorbeelden van vaste kosten zijn verzekeringen, huur- of hypotheekkost, softwarekosten, kosten van vast personeel, administratiekost,... 

Onder variabele kosten verstaan we de kosten die veranderen naargelang er meer/minder verkocht wordt. Enkele voorbeelden van variabele kosten zijn aankopen handelsgoederen, elektriciteit en brandstof (als dit belangrijk is voor de productie), verpakkingskosten, kosten voor personeel (hoe meer productie, hoe meer personeel nodig is),... 

 

Ziezo, de 9 onderdelen van het Business Model Canvas zijn beschreven. Neem pen en papier bij de hand en ga hiermee aan de slag! Wens je graag hulp om jouw organisatie verder uit te werken? Neem dan vrijblijvend contact met me op voor een gratis kennismakingsgesprek. 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.